Het coronavirus startte in Nederland in de maand maart, waarin het virus steeds vaker in het nieuws kwam, de bevolking de ernst van de situatie begon in te zien en waarin veel mensen verplicht thuis moesten werken. Waar er in andere landen sprake was van een complete lockdown en mensen alleen naar buiten mochten voor noodzakelijkheden als het doen van boodschappen of het bezoek aan een dokter. In Nederland werden de maatregelen beetje bij beetje strenger, maar een echt lockdown van ons land bleef gelukkig uit. Toch is het leven momenteel flink veranderd en kun je bepaalde activiteiten die voorheen als ‘normaal’ werden beschouwd, minder makkelijk of aangepast doen. Denk hierbij aan het reizen in het openbaar vervoer, waarbij je verplicht bent om een mondkapje te dragen, het doen van boodschappen met een verplicht winkelmandje. Uiteten en op het terras zitten is uitsluitend toegestaan als er voldaan wordt aan de 1,5 meter afstand wanneer je niet behoort tot hetzelfde huishouden. Toch zijn er inmiddels verschillende innovatieve idee├źn ontstaan, waardoor het uiteten en terrassen zo normaal mogelijk verloopt. In dit blog lees je hoe het bezoek van een restaurant of terras er momenteel uitziet.

 Reserveren

Wanneer je van plan bent om met vrienden of familie uit eten te gaan of op een terras te gaan zitten, is het bij veel horecagelegenheden verplicht om vooraf te reserveren. Op die manier voorkomt de horecagelegenheid dat er teveel mensen aanwezig zijn en de 1,5 meter niet gehandhaafd kan worden.

 QR-code

Bij aankomst bij het restaurant of het terras is het verplicht om je handen te desinfecteren met gel, waarna je aan een tafel kunt plaatsnemen. Waar je in het verleden gebruik maakte van een fysieke menukaart is er tegenwoordig iets nieuws: een QR-code. Deze code plakken veel horecagelegenheden op de tafels, waardoor je de code eenvoudig scant met je eigen mobiel. Zo krijg je toegang tot de digitale menukaart op je eigen telefoon en verkleinen ze de kans op verspreiding.

OproepsysteemWaar mensen in de horeca het normaal gesproken moeten hebben van persoonlijk contact en aandacht, is het tijdens het coronavirus juist de bedoeling om dit zo veel mogelijk te vermijden. Een oproepsysteem helpt hierbij doordat kelners eenvoudig op afstand met elkaar communiceren en er makkelijk voldoende afstand bewaard wordt van de gasten.

Pin It on Pinterest